Milieugedrag: wat houdt ons tegen om te veranderen?
Eerlijk gezegd vind ik consequent zijn meer iets voor anderen. Besef ik als ik mijn milieugedrag bekijk. Natuurlijk wens ik de planeet een betere toekomst, maar ik gun mezelf nog altijd vlieggemak, nieuwe spullen en dikke biefstukken. Daarom intrigeert me Wat houdt ons tegen? van HUMAN, een zesdelig onderzoek naar waarom het zo langzaam gaat met de duurzame maatschappij.
Na twee afleveringen kan je al concluderen dat wij mensen kortzichtige, gemakzuchtige, slome en domme sukkels zijn. Maar, voordat u aan het flagelleren slaat: daar kunnen we niets aan doen. Het is zo, het moet een ontwerpfout in de mens zijn. De HUMAN-serie laat daarom zien dat we intelligente en vooruitdenkende overheden nodig hebben, die ferme beslissingen nemen voor het nut van het algemeen.
Het zou kunnen dat u na deze laatste zin in plaats van de zweep naar de fles grijpt. Niet doen, blijf er toch maar in geloven. Want de overheid, dat zijn we toch uiteindelijk zelf? Als we ons er maar tegenaan willen bemoeien, dan kan er veel.
Neem het stoppen van voedselverspilling, vorige week het eerste onderwerp in Wat houdt ons tegen? Van boer tot consument gooien wij Nederlanders jaarlijks 2 miljard kilo eten weg. Daamee vul je een colonne vrachtwagens zo lang als de afstand Utrecht-Barcelona. Een van de boosdoeners zijn de drie lettertjes THT, van tenminste houdbaar tot. Deze formulering jaagt paniek aan, zelfs op een verpakking Himalayazout dat miljoenen jaren oud is en eeuwig houdbaar. 'O, THT 2023, ik kan het maar beter weggooien'. En geen winkel wil worden betrapt op 'oud eten'.
In het nachtelijk duister liet ene Theo zien wat hij aan opdiept aan goed eten in vuilnisbakken bij supermarkten. 'Heb je mij bezig gezien, kijk je daarna anders naar je afvalgedrag', zei hij en vertelde dat veel vrienden inmiddels denken als ze thuis iets in de vuilnisbak willen gooien: Theo zou dit eruit halen. Ik plant deze mantra ook maar even in uw hoofd.
En er kwam er nog een voorbij. Kijk, ruik, proef: je kunt heus zelf wel bepalen of iets nog eet- of drinkbaar is. Denk maar hoe probleemloos ons dat lukt met wijn, een product dat THT-loos door het leven gaat.
Ik ben het zeer eens met het HUMAN-team, dat Europa de verplichte THT-code moet vervangen door de simpele formulering lang houdbaar, met het advies je ogen, neus en smaakpapillen te gebruiken.
Deze woensdag vroeg het HUMAN-team - met een lekker fel interviewende Jeroen Smit -zich af waarom de internationale treinroutes niet sporen. Neem weer datzelfde traject Utrecht-Barcelona: wie niet wil vliegen, moet vaak veel moeite doen een efficiënt alternatief te vinden. Een europarlementariër gebruikte de term treinnationalisme: de Europese spoorwegbedrijven vinden grensoverschrijdend treinverkeer maar gedoe, en internationale verbindingen nauwelijks belangrijk voor de omzet.
En dus sjouwen we nog altijd met koffers van het ene Parijse station naar het andere.
Rond juni wordt een Europese wet inzake Multimodal Digital Mobility Services (MDMS) verwacht, die alle bus-, trein- vlieg- en veerbedrijven verplicht hun schema's toegankelijker te maken. Zodat de consument zijn reis makkelijker kan samenstellen. Ik lees er nog weinig over, maar een stapje in de goede richting is het wel.
<<<Beatlemania Vroege vogels>>>